Mittwoch, 16. Mai 2012

Museumsopgave


Naturkundemuseum Niebüll - Nationalpark Wattenmeer Infozentrum

åbningstimer tirsdag til Søndag 14.00 – 17.30

Som det ofte er tilfældet kender jeg mindst til de museer der ligger rundt omkring i mit lokalområde, besøg på museer er noget jeg kun foretager mig når jeg rejser til et nyt sted jeg ikke kender til. Selvom jeg ofte har været i Niebüll og omegne, har jeg aldrig været på museet, men kunne forestille mig at det er en god erfaring at tage derud for at informere sig lidt hvad naturen i lokalområdet har at byde på.
Museet har en fastansat medarbejder på 24timer om ugen, derudover tilbydes der at tage et FöJ - frivilligt økologisk år på museet. Derudover arbejder de øvrige ansatte gratis alt efter tid og lyst.
Muset henvender sig hovedsagligt til børn, men også til voksne der er interesseret i naturen. Det er oplagt at tage ud på museet med skoleklasser eller en gruppe børnehavebørn, til temadage osv. Der er mange tilbud for børn i de forskellige aldersgrupper, som kan bukkes med skoleklasser, børnehavegrupper eller til børnefødselsdage.
På nettet ligger en oversigt med de forskellige tilbud til børn og voksne, fx:
- kreativ eftermiddag for børn: klippe og klistre
- forskellige informations og temadage
- Ture ud i naturen for børn
- spæksten værksted
- by rally på cykel (anbefales kun til børn fra 5. kl. og opad)
- nattevandring
- På museet holdes foredrag omkring mange forskellige emner og alle aldersgrupper, derudover kan der lånes filmmateriale og bøger på museets bibliotek.
Det er sikkert muligt at overføre nogle af de mange aktiviteter og ideer museet giver anledning til, til andre brugergrupper end børn under 13 år. 

 Museet indrettet meget børnevenligt, de kan sidde og lege og tegne hvis besøget på mueet tager for lang tid i forhold til hvor længe de kan koncenrere sig. Tegnebøgerne og lejetøjet har temaet vadehavet. 






Rundt omkring i museet er en masse ting børnene selv kan sætte i gang, fx. lydkabiner med havets og dyrenes lyde, ting der kan røres ved og selv afprøves. 






Målgruppe: unge på bosted/efterskole
Jeg kunne tænke mig at tage ud til vadehavet med et par unge. 

Aktiviteten går udpå at tage til vadehavet og opleve hvad det vil sige at gå på havets bund og se hvordan naturen er derude. Man kan fx. grave efter små dyr, eller kigge på en masse forskellige fugle. 

Jeg tog ud til nærheden af Schlüttsiel.





Man skal helst ikke gå alt for tæt på de små



udsigt til halligerne

Refleksion:
Video fra turen



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen