Hiim og Hippes
didaktisk relationsmodel kan bruges i sammenhæng med friluftspædagogik da de
forskellige faktorer hænger sammen over tværs og sammentænkes som hen helhed.
Dette gør modellen meget fleksibel og ”undervisningen” ses som en helhed,
hvilket er grundtanken i naturpædagogik (Bentsen, Andkjær, Ejbye-Ernst 2009).
Læringsforudsætninger:
deltagerne er motiveret, rast i forhold til at kunne og gammel nok, dvs.
omkring de 12-13 år eller derover.
Rammefaktorer:
skoven er inddelt i forskellige markerede ruter, som alle sammen slutter samme
sted og mobilen kan bruges dvs. hvis deltagerne skulle fare vild er der hjælp
at hente. Opgaverne skal tilrettelægges efter de regler der gælder i skoven.
Mål: Målet er at
deltagerne får noget motion og samtidig en god oplevelse, øve sig i at finde
vej ved at bruge kompas og afprøve deres viden om naturen i skoven. Og indgå i
samarbejde og træffe fælles beslutninger for at kunne løse opgave (Bjørn 2006)
Indhold: opgaverne
fra skattejagten -ligger i indlæg "biotop 5 skattejagten
Læreprocessen: Metoden
til at opnå målene er naturen. Deltagerne skal/kan bruge naturen til at møde
sig selv, andre og verdenen på en alternativ måde (Bjørn 2006).
Vurdering/evaluering:
følger efter forløbet
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen