Donnerstag, 29. März 2012

Biotop



Den røde pil viser mit biotop


Mit biotop en kold forårsdag

Der plejer at være flere dyr i søen, men i dag fandt jeg kun en sovende and


Biotopopgave 3:

Kartoffelfæller: 
Jeg har skåret kartofflerne over, hulet dem lidt ud og bundet dem sammen igen. For at der kan komme dyr i har er der to små huller i hver.



så er jeg spændt på om jeg fanger noget :) 

Det gjorde jeg desværre ikke,....:



Biotopopgave 3:
udkast
Aktivitet 1:
Aktivitet 1 går ud på at finde ud af hvilke krybdyr der findes rundt omkring i mit biotop. For at finde ud af dette lavede jeg kartoffelfæller:
- jeg skar kartoflen over og hulede den lidt ud,
- i hver fælle skar jeg to små huller, so dyrene kan kravle ind,
- til sidst bandt jeg kartoffelhalvdelene sammen med snor af naturmateriale, så det går i opløsning på et tidspunkt og ikke skader biotopen.
Desværre fangede vi ikke noget med vores fæller.

Aktivitet 2:
Ved en tur til min biotop vil jeg ved hjælp af en ketsjer finde ud af, hvilke små dyr og planter der lever i vandet i biotopen.
- købe en ketsjer (hvis man eller institutionen ikke har en må man købe en til ca. 5euro, eller låne en et sted.)
- men en ketcher kan man henholdsvis gå på jagt efter små dyr i vandet eller fiske nogle vandplanter op.

Aktivitet 3:
Jeg synes selv, at min biotop er et flot sted, mennesker holder til det sted for at nyde naturen ved at gå en tur, tage ud og løbe eller for at komme ud af byen og se noget andet en gang imellem. Biotopen ser umiddelbart meget naturlig ud, hvis man dog betragter stedet lidt mere intensiv får man hurtigt øje på nogle ting, der ikke er helt naturligt.
Aktivitet 3 går ud på at finde ting der ikke hører hjemme i naturen, som fx affald folk har smidt eller menneske skabte ting i og rundt om biotopen.




 

 

Det lykkedes mig desværre ikke at finde ud af hvad det er for et dyr. Jeg fangede kun en. Den ligner en stor lus med lange ben, så gerne kom med foreslag :) 

 


Der var ogs mange små fisk i vandet, de var rimelig gode at få øje på, havde dog ikke så meget lyst til at blive fanget af mig.



Der er masser af nutur i den skov mit biotop ligger, man har gjordt sig stor umage med at lade skoven være så naturlig som mulig. Alligevel er der mange menneskeskabte ting. Hovedsagligt forstyrrer disse ting ikke skoven, man har hovedsaglig brugt naturmaterialer til fx forhøjninger, bænke og hegn. Derudover fandt jeg affald folk bare havde smidt.



Øen er menneskeskabt, forhøjningen holdes sammen af en stenmole.












     


Rundt omkring er der nogle informationstavler skruet fast på træpæle.


Biotopopgave 4:


Motorisk og sundhedsmæssig vinkel:
Da skoven er rimelig stor, omkring 200 hektar har man mange muligheder for forskellige aktiviteter for nærmest alle brugergrupper. Der er mange forskellige løberuter i skoven, i nogle områder har man lov til at lade sine hunde løbe uden snor, i andre må der rides, hvis det ikke gælder sport kan man henholdsvis besøge skovens restaurant eller tage ud de forskellige steder og fx kigge på vildsvin og rådyr.
Her et par forslag til aktiviteter: Jeg er sikker på at aktiviteterne ikke nødvendigvis kun passer til brugergruppe som jeg har inddelt dem eller kan omsættes en til en – det er bare et forslag. 

Børn: Med børnehavebørn kan man fx tage på tur ud til en af skovlejepladserne. De ligger forskellige steder i skoven, en ligger fx lige op ad parkeringspladsen (2km fra Busstoppestedet)dvs. at selvom der måske ikke er meget tid eller penge til transport er det muligt at tage derud med børnene. Lejepladserne er meget forskellige, lidt længere ind i skoven ligger en hvor lejeredskaberne udelukkende er lavet af træ. 

Unge: Mange unge er interesseret i dyr, man kan tage ud og kigge på vildsvinene eller tage til det sted hvor folk kommer med deres hunde. Især mange unge piger er interesseret i heste, det er oplagt at finde ud af om man kan låne heste et sted og tage ud på ridetur sammen med dem der gerne vil. Der er derudover oplagt at bruge skoven til at dyrke motion hvis den unge enten af sundheds og/eller vægtmæssige årsager har brug for at dyrke sport eller bare har lyst til at dyrke motion. De unge kan tage på løbetur enten sammen med andre unge, pædagoger eller alene hvis de har behov for et være selv engang imellem.

Voksne: For voksne er der mange muligheder for gåture, alt efter hvor mobil brugeren er, kan man tage ud til nogle informations gåture. Rundt omkring i skoven finder man tavler med informationer om skovens dyr og planteliv. Skovens restaurant siges at være et rigtig godt sted til at holde til med store selskaber, julefester, fødselsdage osv. Derudover holdes der gudstjenester eller koncerter et par gange om året. Et bestemt sted i skoven er der tradition for at forskellige kor tager ud dertil for at synge under fri himmel, hvis brugeren er interesseret i at synge, lytte til denne slags musik og/eller møde nye mennesker er det oplagt at søge informationer.
Kort over eksempler på løberuter:
Det var lidt svært for mig at markere de rigtige veje, der er mange små stiger som ikke er med på kortet. Men sådan ca burde de løberuter som jeg kender til være. (det er ret nemt af fare vild og komme til at løbe meget længere end man egentlig havde planlagt)
Rød: ca. 2km
Lila: ca. 4km
Blå: ca. 6 km
Sort: den sorte kan hendholdsvis løbes på ca. 8, 10 og 15km alt efter hvor man drejer af.

der er lige kommet nye rafter op rundt omkring i hele skven


Der er nok plads til at have sine store hunde med
ude ved vildsvinene

Kulturhistorisk vinkel: 

Mysteriøs fortælling om ”Schwanenteich”
For lang tid siden beboede en ridder skoven i sit store slot. Flensborgs borgere frygtede ham, han bortførte unge piger fra byen, hvilke aldrig blev set igen. Et gammelt ordsprog fra biblen siger: ” Man erntet das, was man sät. – man høster det man sår”. Gud straffede ridderen for at være grusom og lod slottet og ridderen forsvinde kun en tjenestepige fra byen overlevede. Der hvor slottet stor opstod en sø, som i dag hedder ”Schwannenteich”.
Når solen skinner omkring middagstimen kan slottets torne ses i vandet og klokkerne høres. Til midnat danser de mange bortførte og dræbte piger rundt omkring i lange kjoler og synger deres klagesange.  


Jeg vil undersøge om fortællingen er sand og tage ud til søen om natten for at se om det spøger.

Omkring middag:
Jeg kunne desværre ikke få øje på tornene, men fik øje på nogle fisk i stedet for.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen