Freitag, 19. Oktober 2012

Biotp6, skovtur

Farver
Hvorfor skifter bladende farve?
Når det bliver efterår flader temperaturen og træet får mindre lys. Træet forbereder sig på vinteren og går i en dvaleperiode. Mængden af klorofyl, sådan kaldes stoffet der farver bladende grønt, mindskes. dvs. træet stopper med at producere de organiske stoffer der farver bladet grønt, og så skifter bladene farve til mere røde og gullige nuancer for til sidst at falde helt af.

http://vejret.tv2.dk/artikel/id-44742679:derfor-skifter-bladene-farve.html

http://videnskab.dk/blog/hvorfor-skifter-bladene-farve-om-efteraret





 Materialer (sten, træ, blade)
Naturen har mange forskellige, blød, hård, lette og tunge. Der ligger masse gode forslag til eksperimenter og aktiviteter med materialer fra naturen på nettet, det vil jeg måske arbejde videre på til en anden biotopopgave hvis det er oplagt. Så dennehergang vælger jeg kun at
r tage nogle flotte materialer med hjem fra skoven. Jeg vil lave flotte  og enkelte (børnevenlige) efterårsdekorationer af fx tørrede blade, sten og andre småting jeg har fundet.




 Former og Symitri
På turen fandt jeg ud af at naturen i skoven byder på så mange forskellige former. Det eneste jeg ikke kunne finde er “perfekte” former. Rundt omkring min biotop er intet helt 100 % rundt, firekantet eller retvinklet. Det var heller ikke muligt at finde noget der er ens, selvom det er samme slags blad fra samme træ, så er de en lille smule forskellige. Alt har sin egen form og ser forskelligt ud. Mennekskeskabte former er unaturlige, naturen er hverken firekantet eller rund.

Mennesker opfatter symitri som flot, det er nok en af grundende, hvorfor naturen er så smuk. Det er fantastisk at iagttage de mange symetriske mønsker og former i naturen. Symitrien virker naturlig og på ingen måde kunstigt. Samme fænomen som ved skovens former, intet er ens, hvilket før mig gør det spændende at tage en flok børn med ud og præsentere dem for de mange små flotte detaljer.

Især på bladene kan man se symitrien:






billederne kan desværre ikke drejes,..

Nogle former jeg specielt lagde mærke til:





 Mit yndlingsbillede :) utrolig flot træ synes jeg









Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen