Montag, 15. Oktober 2012

Biotop 6, former, farver og materialer i skoven


Former og farver og materialer i skoven


Jeg har tænkt mig at se på materialer, former og farver i naturen rundt omkring min biotop. Da det er ved at være efterår vil jeg ligeledes kikke på bladendes farver og se hvad jeg bliver inspireret til.
Målgruppen kan være børnehavebørn og SFO. Jeg vil her tage udgangspunkt i børnehavealderen.

Hvilke former finder jeg? Er de rundt, kantet, flad, osv.?
Hvilke former er naturligt at finde i skoven, hvilke ikke?
Hvilke materialer er der og hvad karakteriserer dem?
Er der symmetri i naturens former?
Hvilke farver har bladene?
Hvorfor er det de har de farver m efteråret?

Jeg vil mene jeg tager udgangspunkt i en æstetisk og evolutionspsykologisk position/vinkel.

”I Danmark iagttages den gode barndom ofte gennem børns leg udenfor, med huler, røde kinder og skrammer på knæet”.(citat fra http://www.udeskole.dk/site/57/793/)

Jeg deler denne opfattelse af at børn trives godt ved at deltage i mange udflugter i naturen, der er vigtigt at agere i sin omgivelse og bruge sin omgivelse til egen udvikling og læring.

Naturen er ifølge udgangspunktet i Rousseaus filosofiske tænkning god og barnet er af natur godt. Positionen understøtter ideer om at sætte barnet frit i naturen, så det kan udvikles optimalt, evt. understøttet eller faciliteret af en pædagog. (citat fra http://www.udeskole.dk/site/57/793/)

Mit mål er at understøtte denne position ved at vejlede børnene til at bemærke og bevidstgøre sig naturen og dens kvaliteter. Hvordan ser naturen egentlig ud? og hvordan føles den? Hvad vil jeg bruge min oplevelse til efterfølgende evt. kreativt, naturfaglig?

 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen