Donnerstag, 11. Oktober 2012

Raw - Food, afslutning

Fredag 05/10, var mit sidste raw food måltid kage til morgenmad :)



Raw – Food afslutning
Jeg havde en rigtig god uge med en masse spændende opskrifter. Især de mange ideer til salat og frugt er jeg rigtig glad for. Jeg kommer aldrig mere til at medbringe en kedelig salat til en grillfest.
I forhold til om denne måde at spidse er sundt er jeg lidt kritisk, der er alligevel mange ting man ikke spidser og måske kommer kroppen til at mangle noget. Jeg har besøgt mange fora og hjemmesider om raw - food, på mange står der at børn og ældre ikke skal ernære sig på denne måde, det er ikke sundt for dem. Jeg blev meget forundret over at jeg havde fundet en hjemmeside specielt for børn der spidser raw – food siden deres føddsel. Siden hedder www. erdbeerkinder.de det ser jeg meget kritisk på. Hjemmesiden er opbyget på den måde at der er informationer og opskrifter men at forældre også kan præsentere deres børn og børnenes kostplan. Ikke alle børn spidser kun raw, nogle spidser 70 % raw, nogle 100 %. Hvis jeg er helt ældigt, så er jeg ikke særlig glad for siden, pga. forældrene skriver ting som:
”dårlig – kost – børn er alt for store i forhold til deres udvikling, store fødder og hænder, de ser gigantiske ud men deres ånd vil forblive lille,……det gør at piger bliver kvinder for tidligt (7)”.
”Børn der kun spidser raw - food bliver ikke syge i modsætningen til normale børn”. Raw – børn i modsætningen til andre er meget friskere og intelligentere”.
Trods alt mener jeg at man i hvert fald kan bruge mange af opskrifterne i det daglige liv og ”almindelig” kost. Derfor er jeg også overbevist om at det kan være en god oplevelse at prøve nogle raw – food opskrifter samen med børn. Maden er utrolig nemt og hurtigt i tilberedning. Også forældre kunne eventuelt gavne af et sådant projekt i forbindelse med dyrkning af grønsager på et børnevenligt niveau, sund livsstil og god mad i fx en børnehave.
Min egen erfaring i den unge jeg har prøvet kun at spidse raw - food har vist mig at man skal spidse utrolig meget på en dag. Jeg spiste nærmest hele tiden og alligevel kom jeg ikke op på den mængde der anbefales. Hvis man spidser lidt oftere end vandt så er man helle rikke sulten dagen over, hvilket jeg ellers havde troet ville ske. Selvom jeg ikke var sulten eller havde på fornemmelsen at jeg havde spidst for lidt var jeg ofte træt og havde ondt i hovedet. På nettet læste jeg så at det ikke er slemt og er meget normalt de første 1- 2 uger med raw – food, det var ikke så rart og det lyder heller ikke helt så sundt for mig. Alligevel er der mange positive aspekter i at prøve en sådan ugehvis man har god tid og har planlagt det hele inden man starter. Det tager noget tid at køre rundt og få fat i ingredienserne, som man desværre ikke bare lige kan smutte i Aldi for at købe. Ved kageopskriften var jeg desværre nød til at afvige fra raw – food princippet, det var ikke muligt at skaffe kakaobønner, så jeg var nød til at tage økologisk meget mørk kakao.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen